Działania promujące czytelnictwo w ramach NPRCZ 2.0 – I semestr 2023/2024

Szkoła Podstawowa Nr 91 w Krakowie

I. Zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek

Zakup książek odbył się na podstawie przeprowadzonej ankiety on-line wśród uczniów i rodziców, oraz rozmów z czytelnikami na temat ich potrzeb i zainteresowań.

II. Podjęcie współpracy z biblioteką pedagogiczną.

Podjęto współpracę z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką
w Krakowie oraz jej Filiami. Nauczyciel bibliotekarz konsultował listę książek. Na bieżąco biblioteka szkolna otrzymuje informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych przez PBW. Nauczyciel bibliotekarz brał udział w konferencjach i warsztatach organizowanych przez PBW. Wymiana doświadczeń i pomysłów pozwala na lepszą organizację pracy biblioteki szkolnej oraz poszerzanie oferty o nowatorskie formy pracy z czytelnikiem.

III. Organizacja wydarzeń, konkursów, realizacja projektów promujących czytelnictwo z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej w I semestrze roku szkolnego 2023/2024

  1. Projekt: „Czytam 15 minut dziennie, codziennie” – projekt skierowany do uczniów klas 1. Uczniowie otrzymali przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza „Dzienniczki Czytania”. W dzienniczku znajduje się kalendarz (październik 2023 – maj 2024). Zadaniem uczniów jest codzienne czytanie dowolnej książki, rozdziału z książki, artykułu itp. przez 15 minut. Po przeczytaniu przez ucznia 15 minut, Rodzic/Opiekun prawny lub wychowawca zaznacza znakiem X datę. Na pierwszej stronie dzienniczka znajduje się miejsce na imię i nazwisko ucznia, na kolejnej stronie jest krótka instrukcja udziału w projekcie.
  2. Projekt: „Czytam 20 minut dziennie, codziennie” – projekt skierowany do uczniów klas 2. Uczniowie otrzymali przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza „Dzienniczki Czytania”. W dzienniczku znajduje się kalendarz (październik 2023 – maj 2024). Zadaniem uczniów jest codzienne czytanie dowolnej książki, rozdziału z książki, artykułu itp. przez 20 minut. Po przeczytaniu przez ucznia 20 minut, Rodzic/Opiekun prawny lub wychowawca zaznacza znakiem X datę. Na pierwszej stronie dzienniczka znajduje się miejsce na imię i nazwisko ucznia, na kolejnej stronie jest krótka instrukcja udziału w projekcie.
  3. Projekt: „Dzień Głośnego Czytania – Starsi czytają młodszym” –Uczniowie z klasy 7 d i 8 b czytali uczniom z klas 2 i 3 oraz na świetlicy bajki. Klasa 2 a i 2 b wysłuchały bajki z serii Ignaś Ziółko Gotuje pt.: „Przygoda w warzywniaku” autor: Joanna Krzyżanek, klasy: 2 c, 3 a, 3 c wysłuchały bajek pt.: „Maja na tropie jaja” autor: Rafał Witek oraz pt.: „Wielkie marzenie małego Krecika” autor: Tom Percival – 09.2023 r.
  4. Rozstrzygnięcie szkolnego projektu plastyczno – literackiego pn.: „Moje wakacyjne skarby 2023”. Zadanie projektowe polegało na zbieraniu przez okres letnich wakacji rozmaitych przedmiotów, charakterystycznych dla danego miejsca, które uczeń odwiedził. Przedmioty zostały spakowane do pudełka zatytułowanego „Moje wakacyjne skarby 2023”, oraz dołączona książeczka z opisem każdego przedmiotu. Do książeczki uczniowie dołączali zdjęcia, ilustracje, własnoręcznie wykonane prace plastyczne, opis okoliczności, w których został znaleziony przedmiot. Laureaci projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody – 5.10.2023 r.
  5. Organizacja szkolnego konkursu dla klas 1 – 3 pt.: „Lego Bajka”. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu przestrzennej konstrukcji z klocków LEGO związanej z ulubioną książką (np. postać, scena), a następnie wykonanie zdjęć pracy i przesłanie na adres mailowy biblioteki szkolnej – październik/listopad 2023 r.
  6. Organizacja szkolnego konkursu fotograficznego dla klas 4 – 8 pt.: „Żywe obrazy”. Zadaniem uczestników konkursu było wykonanie zdjęcia przedstawiającego oryginalny obraz. Należało wybrać obraz dowolnego malarza przedstawiający osobę, a następnie wykonać fotografię, która będzie odzwierciedleniem oryginalnego obrazu tj. podobny strój, poza, otoczenie itp. Odzwierciedlenie obrazu można było uzyskać poprzez mimikę, ubiór, fryzurę czy dobór odpowiednich rekwizytów. Nagrody w konkursie zostały zakupione z pozyskanego dofinansowania – październik 2023.
  7. „Każdy może być artystą” – organizacja warsztatów z pisania i rysowania komiksów dla klas 7. Spotkania odbyły się w dniach 10.10. – 13.10.2023 r. Warsztaty poprowadził Pan Robert Trojanowski – rysownik, autor komiksów i poradników o komiksach oraz projektu „Ministerstwo Komiksu”, juror międzynarodowych konkursów komiksowych. Podczas warsztatów uczniowie zdobyli wiedzę o zagadnieniach związanych z językiem i budową komiksu.
  8. „Biblioteka przyszłości” – Organizacja spotkania autorskiego połączonego z warsztatami dla klasy 2c z Panem Tomaszem Minkiewiczem – autorem i ilustratorem książek dla dzieci i dorosłych. W części warsztatowej spotkania uczniowie wykonywali mapę biblioteki przyszłości inspirując się książką zaproszonego Gościa pt.: „Mapa przyszłości”. Uczniowie bardzo aktywnie pracowali nad swoimi bibliotekami przyszłości.
    W drugiej części uczniowie zadawali wiele pytań autorowi związanych z jego życiem prywatnym oraz etapami pracy nad ilustracjami. Ponadto wywiązała się dyskusja pomiędzy autorem a uczniami o ulubionych tytułach i autorach książek dla dzieci i młodzieży. Honorarium za spotkanie zostało opłacone z pozyskanego dofinansowania – 14.11.2023 r.
  9. „Komiksowa Lokomotywa” – organizacja warsztatów z pisania i rysowania komiksów dla uczniowie klas 4. Motywem przewodnim warsztatów był wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Warsztaty poprowadził Pan Robert Trojanowski – rysownik, autor komiksów i poradników o komiksach oraz projektu „Ministerstwo Komiksu”, juror międzynarodowych konkursów komiksowych. Podczas warsztatów uczniowie zdobyli wiedzę o podstawowych zagadnieniach związanych z językiem i budową komiksu. – 22.11. – 27.11.2023 r.
  10. „Literackie Andrzejki” Impreza andrzejkowa została przygotowana przez uczennice z klas: 6d, 7c, 8b, 8d pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza. Na początku spotkania koleżanki z klas starszych odczytały pierwsze opowiadanie z książki Joanny Papuzińskiej pt.: „Nasza Mama Czarodziejka” – pt.: „Jak nasza mama odczarowała wielkoluda”. Po wysłuchaniu tekstu, uczniowie dyskutowali o tym, jak radzić sobie ze złością. Następnie klasa została podzielona na dwie grupy. Każda grupa najpierw rozwiązywała andrzejkowe zagadki. Za trzy poprawnie rozwiązane zagadki uczeń losował jedną zakładkę do książki z literacką wróżbą. Jako podsumowanie zabawy grupa grała w andrzejkowe memory.
  11. „Biblioteczne mikołajki dla klas 1” – W bibliotece szkolnej uczniowie klas 1 spotkali się ze Świętym Mikołajem. Na początku spotkania pomocnik Św. Mikołaja odczytał w każdej klasie jedno opowiadanie ze zbioru: “Zimowe opowieści Świętego Mikołaja”, pt.: “Pomocnik Świętego Mikołaja” autor: Marta Stęplewska. Następnie uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące treści bajki. Po wysłuchaniu bajki uczniowie ustawili się w kolejce po odbiór prezentu od Św. Mikołaja. Każdy uczeń otrzymał książkę pt.: “Wnuczka Antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek. Książki dla uczniów klas 1 Szkoła otrzymała w ramach kampanii pt.: “Mała książka – wielki człowiek” prowadzonej przez Instytut Książki, a finansowanej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Spotkanie dla pierwszoklasistów przygotowali uczniowie z klasy 6a –pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza – 6 i 7.12.2023 r.

IV. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży – pedagogizacja rodziców

W dniu 28.09.2023 r. do Rodziców / opiekunów prawnych uczniów klas 1 – 3 została wysłana prezentacja multimedialna w pliku PDF, poprzez dziennik elektroniczny, przygotowana przez nauczyciela bibliotekarza, pt.: „Dlaczego warto czytać dzieciom na głos”.

V. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów

Biblioteka szkolna udostępnia księgozbiór na czas ferii zimowych i świątecznych. Ze względu na lokalizację szkoły, dużą ilość uczniów zmieniających szkołę, funkcjonowanie w bliskiej okolicy Szkoły filii Biblioteki Kraków – nie wypożyczano książek na wakacje letnie. Podyktowane jest to kwestią zwiększonej ilości ubytków w księgozbiorze, które byłyby nie do odzyskania.

VI. Uwzględnienie potrzeb uczniów w zakupach książek

Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce. Wzięto pod uwagę propozycje pani pedagog, psycholog, logopedy, terapeuty zajęciowego, jak i wychowawców. Zakupiono książki z dużą czcionką, obrazkowe, napisane prostym językiem. Uzupełniono księgozbiór o książki do pracy szkolnego logopedy (np. wiersze logopedyczne), książki o treści biblioterapeutycznej (np. o radzeniu sobie z emocjami, o wartościach).

Sprawozdanie z realizacji działań podjętych w II semestrze roku szkolnego 2023/2024 zostanie opublikowana w czerwcu 2024.

Pin It on Pinterest