Działania promujące czytelnictwo w ramach NPRCZ 2.0 – II semestr 2023/2024

Szkoła Podstawowa Nr 91 w Krakowie

I. Organizacja wydarzeń, konkursów, realizacja projektów promujących czytelnictwo z udziałem uczniów, z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, w II semestrze roku szkolnego 2023/2024:

1. W dniach 17.01 – 19.01.2024 r. uczniowie klas 2 i 3 uczestniczyli w szkolnych obchodach Dnia Kubusia Puchatka w bibliotece szkolnej. Do biblioteki szkolnej przyszedł list od Kubusia Puchatka skierowany do dzieci, w którym Miś o Bardzo Małym Rozumku zachęcił uczniów do wysłuchania jednej bajki oraz udziału w zagadkach i zabawach związanych z treścią powieści. W trakcie zajęć uczniowie wysłuchali przedmowy do książki pt.: „Kubuś Puchatek”, z której dowiedzieli się skąd pochodzi imię Kubuś oraz Puchatek. Następnie została odczytana bajka pt.: „Złoty skarb”. Najbardziej emocjonującą częścią spotkania były zagadki i zabawy. Uczniowie rozwiązywali zadania związane z książką, grali w puzzle, domino i memory Puchatkowe. Każda klasa zdobyła dyplom i tytuł Przyjaciela Kubusia Puchatka. Uczniowie i uczennice z klas: 7c, 7d, 8d, pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza, prowadzili spotkanie, czytali bajkę oraz aktywnie uczestniczyli w zabawach.

2. „Gramy z Panem Kleksem” – Od listopada do końca stycznia uczniowie klas 4 pracowali nad projektem gry planszowej inspirowanej lekturą szkolną pt. „Akademia Pana Kleksa”. Zadaniem uczniów było samodzielne wykonanie gry planszowej zgodnie z zasadami: plansza, pionki, kostka do gry, instrukcja z zasadami. Nagrodzone zostały dwie uczennice za szczególne zaangażowanie, pomysłowość, estetykę wykonania. W lutym odbyło się uroczyste rozdanie nagród i dyplomów.

3. W dniu 12 marca 2024 r. uczniowie klas 2 uczestniczyli w zajęciach w bibliotece szkolnej poświęconych wiośnie. Uczniowie poznali nazwy wiosennych kwiatów i zwierząt budzących się z zimowego snu. Dzieci wysłuchały wiersza Jana Brzechwy pt.: „Wiosenne porządki”, oglądnęły krótki film pt.: „Ala i oznaki wiosny”. W celu lepszego zapamiętania poznanych słów, uczniowie rozwiązywali rozmaite szyfrozagadki.

    Jako podsumowanie zajęć w kwietniu biblioteka szkolna zorganizowała konkurs dla uczniów z klas 2 pt.: „Twórczo i kolorowo z poezją”. Zadaniem uczestników Konkursu było wykonanie ilustracji do wiersza Jana Brzechwy pt.: „Wiosenne porządki”. Na konkurs wypłynęły 3 prace. Prace były wykonane zgodnie z tematem, bardzo starannie, estetycznie. Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Prace zostały wystawione na szkolnym korytarzu, obok biblioteki szkolnej.

4. W marcu uczniowie klas 3 uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych przez bibliotekę szkolną poświęconych wybranym polskim legendom. Uczniowie poznali znaczenie słów: legenda i baśń, wysłuchali treści trzech legend: o poznańskich koziołkach (klasa 3a), o smoku wawelskim (klasa 3b), o złotej kaczce (klasa 3c). W celu lepszego zapamiętania problematyki legend uczniowie rozwiązywali zadania: układanie wydarzeń w kolejności występowania, zadanie typu prawda/fałsz, układanka liter wraz z obliczeniami matematycznymi w zakresie 100, krzyżówka.

    Jako podsumowanie zajęć został ogłoszony konkurs na pracę plastyczną przestrzenną. Zadaniem uczestników Konkursu było wykonanie pracy plastycznej przestrzennej: postać z wybranej legendy: smok wawelski, złota kaczka lub poznańskie koziołki. W maju odbyło się rozstrzygnięcie konkursu. Na konkurs wypłynęły 4 prace. Prace były wykonane zgodnie z tematem, bardzo starannie, estetycznie. Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

5. „Książka w emotikonach” – W kwietniu w bibliotece został ogłoszony konkurs pt.: „Książka w emotikonach” dla klas 4 – 6. Zadaniem uczestników konkursu było zapisanie 7 tytułów książek za pomocą emotikonów, czyli obrazków przedstawiających emocje, przedmioty, przyrodę itp. Na konkurs wypłynęły 3 prace. Prace były wykonane bardzo starannie. Uczniowie wykazali się pomysłowością przedstawienia elementów graficznych. Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Prace zostały wystawione na szkolnym korytarzu, obok biblioteki szkolnej.

6. „Szkolna Liga Czytających Gwiazd” – w czerwcu odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie całorocznego projektu. Najbardziej aktywni czytelnicy, którzy wypożyczyli i przeczytali najwięcej książek z biblioteki szkolnej oraz uczniowie, którzy najaktywnie uczestniczyli w projektach dla klas 1 i 2 „Czytam 15 minut dziennie, codziennie” i „Czytam 20 minut dziennie, codziennie”, otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

II. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów.

Biblioteka szkolna udostępnia księgozbiór na czas ferii zimowych i świątecznych. Ze względu na lokalizację szkoły, dużą ilość uczniów zmieniających szkołę, funkcjonowanie w bliskiej okolicy Szkoły filii Biblioteki Kraków – nie wypożyczano książek na wakacje letnie. Podyktowane jest to kwestią zwiększonej ilości ubytków w księgozbiorze, które byłyby nie do odzyskania.

Pin It on Pinterest