2015-2017

Szkoła Podstawowa Nr 91 w Krakowie

Rok 2016 był niespodziewanie zaskakujący oraz ciekawy.

Uczestnicy projektu ERASMUS+ w grudniu odwiedzili Normandię, gdzie przez pięć dni uczestniczyli w działaniach projektowych polegających na budowaniu międzynarodowych zespołów oraz umacnianiu więzi społecznych.

Pośród proponowanych aktywności znalazły się m.in. zajęcia kulinarne, poprzedzone wizytą w ekologicznym gospodarstwie (farmie) oraz projektowaniem kucharskich nakryć głowy.

Odbyły się również zajęcia artystyczne, których efektem stały się finezyjne podkładki pod zastawę stołu a także pieczołowicie dopracowane menu kolacyjne.
Uczniowie ze szkół angielskiej i polskiej mieli okazję wziąć udział w zajęciach edukacyjnych francuskich rówieśników.
Wprowadzeni zostali w arkana pracy opiekunów niemowląt, osób starszych, czy też niepełnosprawnych.
Podróże po regionie były doskonałą okazją do zgłębienia historii regionu oraz poznania zależności geograficznych.
Uczniowie odwiedzili sławną górę Mont St. Michelle, Paryż, stolicę Francji a także mniejsze miejscowości oddające doskonale charakter poznanej części świata.

Spotkanie było doskonałą okazją do wspólnych zajęć oraz rozmów, m.in. na temat stereotypów, ich znaczenia, konsekwencji oraz słuszności. Zajęcia były wszechstronne i różnorodne: od tworzenia plakatów projektowych, poprzez kreślenie na niebie wzorów zbudowanymi wcześniej latawcami, łucznictwo, tai-chi, aż po hipoterapię oraz aktywności sportowe na urzekającym normandzkim wybrzeżu.

Podsumowaniem spotkania we Francji była uroczysta kolacja, na której mozna było zapoznać się z normandzkim folklorem, potrawami, strojami oraz zwyczajami.
Młodzi adepci wykonali hymn projektu, który spotkał się bardzo dobrym przyjęciem ze strony gości. Wspólnie spędzony czas trwale zapisał się w pamięci zarówno uczniów jak i opiekunów projektu.


Projekt „Diversity our strength”

Witamy wszystkich po wakacyjnej przerwie.
W nauce i pracy wszyscy mieliśmy czas wolny, żeby odpocząć i nabrać sił do pracy. Wraz z nastaniem nowego roku szkolnego rozpoczęły się prace związane z kolejnym etapem projektu „Diversity our strength”. Jak wiecie, byliśmy gospodarzami pierwszego etapu projektu w lutym i maju bieżącego roku. Teraz nastał czas, kiedy to my jesteśmy goszczeni we Francji oraz Wielkiej Brytanii. Na przełomie września i października pięciu ambasadorów reprezentujących naszą szkołę Magdalena Morąg, Justyna Wróbel, Bartosz Łukasiak, Mateusz Nowak, Patryk Żak wraz z dwójką kolegów z naszej szkoły partnerskiej z Zawiercia byli goszczeni przez szkołę MFR w Coutances w Normandii.

Oto nasza krótka relacja z pobytu. Było wspaniale!

 

Temat tygodnia projektu „Diversity our strength” to Healthy Body, Healthy Mind – Prozdrowotny styl życia

25.09 – 02.10.2016

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus + , partnerstwa strategiczne- współpraca szkół.

  • Niedziela:

Przylot do Paryża, zwiedzanie – spacer do Łuku Tryumfalnego. Mimo zmęczenia, miasto zrobiło na nas ogromne wrażenie. Szkoda, że ze względu na ograniczony czas, nasz spacer był tak krótki. Podróż (4 godziny) do Coutances, kolacja w restauracji, zakwaterowanie w ośrodku Centrum PEP w miejscowości Montmartin Sur Mer. Nareszcie można było odpocząć.

  • Poniedziałek:

Wizyta w szkole goszczącej – MFR, przywitanie z drużynami z Anglii i Francji, przemowy koordynatorów, prezentacje szkół w języku angielskim w wykonaniu uczestników. Zwiedzanie szkoły, lunch w stołówce. Przez cały tydzień byliśmy częstowani wspaniałymi potrawami, posiłki trwały długo- stylem francuskim rozpoczynały się od przystawki (np. sałatka krabowa, ślimaki, krewetki), danie główne (przepiórka, ryby, mięsa przyrządzone według regionalnych receptur), dodatki z kasz, ryżu, pieczonych ziemniaków. Następnie obowiązkowo deska serów, dopiero po niej – deser. Do wszystkich posiłków serwowana jest francuska bagietka, którą „czyści się” talerz co do jednej kropli sosu, a także cydr. Wizyta na farmie ekologicznej w Tournerie, zajęcia warsztatowe- jakiej opieki wymagają zwierzęta rolnicze, jak produkuje się „zdrową żywność” – np. jak działa ręczna prasa do wytwarzania soku jabłkowego (z 1914 roku), rodzaje mleka (zawartość tłuszczu, wapnia i białka). Młodzież mogła doświadczyć bezpośredniego kontaktu z farmerskim życiem, nakarmić zwierzęta (kaczki, kury, konie, osły, kozy, owce, krowy, króliki) oraz posmakować tradycyjnie wyrabianych rarytasów normandzkich- sok jabłkowy, konfitury, pudding. Po powrocie do PEP spacer na pobliską plaże – zbieranie muszelek, nauka o pływach morskich- możliwość obserwowania cofania się wody w cyklu dobowym.

  • Wtorek:

Dzień spędzony w klubie żeglarskim w Coutainville- zdrowe formy spędzania czasu, ruch, spacery, relaks w bliskości natury/ przyrody, dobroczynny wpływ morskiej wody, powietrza, piasku- pozytywne oddziaływanie na zmysły, umysł i ciało. Pod profesjonalnym przewodnictwem instruktorów, młodzież miała możliwość spróbowania swoich sił oraz przeżycia fantastycznej przygody w podczas aktywności popularnych w Normandii: LANDSAILING- żaglowanie po piasku „żaglowózkami”, wykorzystanie siły wiatru oraz mięśni, SEAWALKING- spacerowanie w zanurzeniu wzdłuż linii brzegowej (specjalistyczny sprzęt i skafandry piankowe) – terapeutyczny w wpływ morza, ruch w odciążeniu. W programie mieliśmy również kurs z pierwszej pomocy przed-medycznej. Uczestnicy zdobywali wiedze praktyczną w czasie zajęć prowadzonych przez specjalistkę. BBQ – Barbecue w ramach obiadu. Zajęcia wieczorne: malowanie na drewnie, dekorowanie obrazów zebranymi muszelkami, ozdabianie pamiątek. Alternatywa: trening sportowy z joggingiem na plaże, tenis stołowy.

  • Środa:

Wczesny wyjazd do Mont Saint Michel (wyspa pływowa- drugie najczęściej odwiedzanie miejsce we Francji, po Paryżu). Spacer z przewodnikiem dookoła wyspy po mineralnej glinie / ruchomych piaskach. Poznawanie historii i tradycji tego wyjątkowego miejsca. Zwiedzanie opactwa benedyktyńskiego oraz miasteczka wzniesionego na skalistym wzgórzu. Przygotowanie się do zabawy w grudniu- „Treasure Hunt”, uczestnicy zapamiętywali jak najwięcej szczegółów. W grudniu, będę przewodnikami drużyn w zabawie w „podchody”– poszukiwanie podanych miejsc na Wyspie Św. Michała.

  • Czwartek:

Odwiedziny i zwiedzanie szkół specjalnych i mainstream’owych – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z zakresu systemów edukacyjnych w krajach partnerskich (Francja, Anglia, Polska). Porównanie warunków, sposobów organizacji i pracy z podopiecznymi. W ramach dbania o dobrostan umysłu i duszy mieliśmy okazję spróbować jazdy konnej w formie zajęć hipoterapeutycznych, a także ukoić zmysły przy muzykoterapeutycznych warsztatach Bao Pao.

  • Piątek:

Zdrowe odżywianie / zbilansowana dieta i posiłki. Uczestnicy podzieleni na mieszane drużyny, uczyli sie o zasadach zdrowego odżywiania, dobrych i złych kaloriach, grając w grę edukacyjną „pique-assiette”. Mając już wiedze teoretyczną, grupy opracowały swoje menu- zdrowy obiad: przystawka, danie główne, sałatka, deser oraz stworzyły listę produktów do zakupienia. Następnym etapem, było samodzielne dokonanie zakupów- zważając na jakoś i cenę produktów oraz zmieszczenie się w limicie czasowym. Wszystkie drużyny wywiązały się z zadania celująco. Część główna dnia to przygotowywanie posiłku, jaki miał stanąć do konkurs a’la MasterChef. Uczestnicy pracowali w skupieniu, wykazując się wielkim zaangażowaniem, inwencją, a co najważniejsze współpracą drużynową- wszyscy czuli się częścią team’u, wykonywali swoje mniej lub bardziej skomplikowane czynności z pasją i radością, czując się niezbędnym ogniwem całości. Integracja przybrała tu piękną formę i napawała opiekunów dumą. Wieczorem na oficjalne zakończenie i rozstrzygnięcie konkursu, zostali zaproszeni lokalni przedstawiciele władz, dyrektorzy szkół, VIPy- zasiedli w 10 osobowej komisji konkursowej. Zanim rozpoczęły się konkury, koordynatorzy projektu podsumowali wspólny tydzień, podziękowali za trud i włożoną pracę uczestnikom oraz opiekunom. Na przystawkę kolacji, zostaliśmy poczęstowani ekskluzywnym przysmakiem- ostrygi na lodzie z kroplą cytryny. Nie wszyscy uczniowie przełamali się, by skosztować surowych owoców morza. Po części oficjalnej nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu- drużyny prezentowały swoje dania jurorom, którzy oceniali każde, pod względem estetyki podania i walorów smakowych. Zwycięskie drużyny w obu kategoriach nieposiadany się z radości i zostały nagrodzone. Po ocenie jurorskiej, wszyscy obecni zasiedli do degustacji przygotowanych potraw przy akompaniamencie projektowego hymnu oraz projekcji zdjęć i filmów z naszych dotychczasowych spotkań- było pięknie, pysznie i wzruszająco.

  • Sobota:

Dzień zwiedzania cudownej krainy – Normandia to bajkowy krajobraz, dzikość i piękno przyrody, które miesza się z serdecznością mieszkańców i urokliwą, kamienna zabudową, tworząc zapierające dech wrażenie. Podróż wzdłuż wybrzeża i spacer nadmorskim klifem, pozostawiło w nas wrażenie jakiego uniesposób opisać. Gospodarze oprowadzili nas również po portowym mieście Cherbourg- znanego z bazy morskiej i wojskowej (port okrętów podwodnych) oraz musicalu „Parasolki z Cherbourga”.

  • Niedziela:

Czas powrotu. Poranna podróż do Paryża i zwiedzanie jednej z najwspanialszych stolic świata. Czas pozwolił nam jedynie na spacer do wieży Eiffla. Majestat miasta wywarł na nas wielkie wrażenie.

Wieczorny, opóźniony powrót na Balice.


Plakat festiwalu sportu

Nadchodzący tygodniowy festiwal sportu organizowany przez ZSOS nr 1 w Krakowie to

kolejny etap Projektu, to również duże sportowe wydarzenie dla naszej europejskiej młodzieży

Patronat Medialny

Nasz majowy międzynarodowy festiwal sportu w ramach Projektu „Diversity our strength” został objęty patronatem TVP Kraków.
Radio Kraków również chce pomóc nam promować majowy festiwal!
Telewizja Kraków przyjęła z zainteresowaniem naszą propozycję  i deklaruje opiekę medialną organizowanej imprezy –  w miarę możliwości będzie tematem telewizyjnych programów;  w „Kronice” i Internecie TV Kraków.

     

Media o festiwalu sportu
TVP Kraków     Radio Kraków


Oficjalne Logo Projektu

W drodze demokratycznych wyborów, w czasie których Uczestnicy ze wszystkich szkół partnerskich głosowali nad nominowanymi pracami, wyłoniony został zwycięski projekt.
Stworzyła go uczennica ZSOS1 Monika Kapral z 2A pod opieką p. Bogdana Haniebnika.
Po dodaniu kilku niezbędnych szczegółów – powstała ostateczna wersja naszego logo.


Podsumowanie wizyty delegacji z Anglii i Francji, 08-13.02.2016

Przedstawiciele uczniów szkół Calthorpe Academy+ Weverley (3+2 ambasadorów) oraz MFR+ APEI (5+2 ambasadorów) wraz z opiekunami odwiedzili naszą szkołę i spędzili cały tydzień z Uczestnikami Projektu z ZSOS 1 Oto co robiliśmy w ciągu wspólnie spędzonego tygodnia:

Poniedziałek (07 II):

  • powitanie i zapoznanie Uczestników oraz Opiekunów,
  • prezentacje szkół i regionów- przygotowane i przedstawione przez uczniów wszystkich szkół,
  • zwiedzanie naszej szkoły (oprowadzający B. Łukasiak, M. Morąg, P. Pełka – dziękujemy!),
  • zwiedzanie i spacer w centrum Krakowa ( kazimierzowskie zapiekanki okazały się najlepsze w Unii),

Wtorek (08 II):

  • wspólny trening (rozgrzewka, aerobik, skoki w dal, rzuty piłką, sprint etc.),
  • zapoznanie się ze stroną Projektu www.letzunite.eu, dystrybucja loginów dla Uczestników, (szczegóły przedstawił p. Baran, nasz webmaster),
  • wybory LOGO- głosowanie nad nominowanymi pracami (ponowne gratulacje dla Moniki Kapral z 2A, jej projekt, tworzony pod opieką p. Haniebnika – zwyciężył!),
  • dyskoteka z „ostatkowym” poczęstunkiem i zabawami integracyjnymi dla młodzieży (w jej czasie, opiekunowie obradowali na spotkaniu organizacyjno – planistycznym),

Środa (09 II):

  • wspólny trening oraz mecz piłki ręcznej,
  • lekcja francuskiego z „native speaker’ami” (dla uczniów zaśpiewała nawet „Edith Piaf”),
  • wspólny shopping,
  • tworzenie „hymnu” Projektu: muzyka Michał Wojtusik, tekst i wokal- Uczestnicy,

Czwartek (10 II):

  • wspólny trening,
  • zajęcia projektowo- integracyjne, pobudzające komunikację i twórczość artystyczną Uczestników, (w tym czasie kadra pracowała nad organizacją i logistyką wydarzenia majowego, a także przygotowaniem strony sportowej: forma festiwalu, zawodów, dostosowanie konkurencji i sprzętu),
  • KARAOKE- jednocząca moc wspólnego śpiewania,
  • zwiedzanie Podziemi Rynku- muzeum z przewodnikiem anglojęzycznym,
  • wspólna kolacja w Pizza House,

Piątek (11 II):

  • wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce- przewodnik anglojęzyczny,
  • zwiedzanie Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej,
  • pożegnanie pełne wzruszeń.

Rezultaty wizyty:

    • Zapoznanie i integracja Uczestników, zawiązanie relacji i przyjaźni.
    • Modyfikacja lingwistyczna hasła przewodniego na „DIVERSITY OUR STRENGTH”.
    • Wybór LOGO Projektu i nadanie mu ostatecznego kształtu.
    • Ustalenia na majowe wydarzenie: plan całego tygodnia, organizacja i logistyka wizyty oraz festiwalu sportowego i ceremonii zamknięcia.
    • Artykuł prasowy Dziennik Polski/ Nowa Huta: artykuł prasowy
  • Hymn Projektu: muzyka+ tekst.

Erasmus+ wszedł w nową fazę!

Międzynarodowy projekt Erasmus+ organizowany przez (MFR, ZSOS i Calthorpe) wszedł w nową fazę. Kolejne dni przyniosły efekty. Każda szkoła dokonała własnej prezentacji. Wspólnie wybrano także logo projektu. Razem spędzamy dużo czasu, zwiedzając Kraków, poznając jego najsłynniejsze zabytki, obcując z kulturą i ucząc się trudnego języka, jakim dla przyjaciół z Francji i Anglii okazał się język polski.

Projekt nabiera rumieńców – także pod postacią wirtualną! Stworzona specjalnie strona składa się z dwóch części, z których pierwsza zawiera ogólne informacje dotyczące projektu, jego założeń i celów, natomiast druga stanowi dział określany mianem social media – dostępny jedynie uczestnikom projektu – uczniom oraz opiekunom.

Spotkania odbywają się w Polsce, w Krakowie, w szkole ZSOS nr 1 w Nowej Hucie. Wszyscy chętnie biorą udział w treningach przygotowanych przez trenerów oraz innych aktywnościach. Najważniejszym założeniem projektu jest przełamywanie granic i wspólna międzynarodowa integracja, która, jak widać, służy wszystkim.


Prace nad Projektem Erasmus+ rozpoczęte!

Projekt Partnerstwa Strategiczne Erasmus + – Edukacja Szkolna, Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk.

Między 10 a 14 października gościliśmy delegację ze szkół partnerskich z Anglii i Francji. Dyrektorzy, koordynatorzy oraz nauczyciele, trenerzy i specjalista informatyk, działali wspólnie opracowując szczegóły nadchodzących wydarzeń i stojących przed nami zadań.

Uzgadniania dotyczyły przede wszystkim:

  • założeń tworzenia strony internetowej projektu (której nadaliśmy nazwę letzunie.eu),
  • wytycznych regulaminu rekrutacji uczniów (już niedługo udostępniony zostanie naszej młodzieży),
  • konkursu na LOGO projektu,
  • tworzenia konkurencji sportowych dla potrzeb drużyn mieszanych (majowe zawody lekkoatletyczne)

W czasie spotkań projektowych zajęliśmy się także:

  • zaktualizowaniem terminarza,
  • uszczegółowieniem liczebności grup uczniów,
  • logistyką kolejnych wizyt.

Wytężone prace zespołu przeplecione były przerwami na zwiedzanie naszej szkoły oraz jej nowohuckiego sąsiedztwa a także zaproszeniem na lunch w naszej stołówce szkolnej. Niezawodnie, Pani Kazia zaczarowała zagraniczne serca swoją serdecznością i gościnnością a podniebienia – mistrzowską kuchnią polską.


Szanowni Państwo,

Niniejszym, pragniemy przekazać Państwu informacje nt. ramowego planu działań i wydarzeń związanych z rozpoczęciem realizacji programu Erasmus+.
Jak Państwu wiadomo, nasza szkoła wraz z europejskimi partnerami (szkołą Calthrope, Anglia i szkołą MFR, Francja) otrzymała akceptacje przygotowanego planu projektu oraz środki na podjęcie zadań przygotowawczo- organizacyjnych.

Nasi uczniowie, nauczyciele i trenerzy będę działać wspólnie wraz z Anglią i Francją na rzecz szerzenia integracji, tolerancji a także podniesienia jakości edukacji w naszych szkołach.
Wszystkie cele realizowane będą poprzez naukę i doświadczenie płynące z rywalizacji sportowej (ZSOS nr 1), sztuki (Calthrope) oraz koncentracji na prozdrowotnym stylu życia (MFR).
Przedstawiamy uogólniony ramowy kalendarz spotkań, działań i wydarzeń:

CZAS MIEJSCE WYDARZENIE
11-14 Października 2015 POLSKA faza organizacyjna, spotkanie liderów/ koordynatorów i dyrektorów wszystkich szkół partnerskich
07-13 Lutego 2016 POLSKA faza przygotowawcza, spotkanie reprezentacji uczniów i opiekunów wszystkich szkół partnerskich
08-15 Maja 2016 POLSKA Miting lekkoatletyczny – młodzież wszystkich szkół partnerskich weźmie udział w imprezie sportowej organizowanej przez ZSOS nr 1
03-07 Lipca 2016 ANGLIA podsumowanie pierwszej części działań (Raport) oraz planowanie następnych- liderzy i dyrektorzy wszystkich szkół partnerskich
25 Września –
02 Października 2016
FRANCJA faza przygotowawczo- organizacyjna, spotkanie reprezentacji uczniów i opiekunów wszystkich szkół partnerskich
04-10 Grudnia 2016 FRANCJA młodzież wszystkich szkół partnerskich weźmie udział w projekcie promowania  szeroko pojętego- „zdrowego trybu życia” (PSHE- edukacja osobowościowa, społeczna i zdrowotna)- MFR
05-11 Marca 2017 ANGLIA faza przygotowawczo- organizacyjna, spotkanie reprezentacji uczniów i opiekunów wszystkich szkół partnerskich
25 Czerwca- 01 Lipca 2017 ANGLIA młodzież wszystkich szkół partnerskich weźmie udział w projekcie artystycznym- Calthrope
10-13 Lipca 2017 FRANCJA podsumowanie projektu, ewaluacja, plan działań współpracy i kontaktu poza projektem

W czasie 2 letniego projektu młodzież naszej szkoły weźmie udział w wymianach i spotkaniach wyjazdowych, będzie gościć partnerów z Anglii i Francji, uczestniczyć w projektach i konkursach tworzenia LOGO , projektowania plakatów i ulotek, wybrania oficjalnych kolorów szkoły, tworzenia obrazu/ rzeźby prezentującej idee projektu oraz wiele innych.

Pin It on Pinterest