21 lutego 2023 – Dzień Języka Ojczystego
21 lutego 2023 roku świętowaliśmy w Szkole Podstawowej nr 91 w Krakowie Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
To wyjątkowe święto upamiętniające wydarzenia z 1952 roku, kiedy to pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w trakcie której domagali się poszanowania ich ojczystego języka. Wiele państw świata celebruje to święto, by pokazać, że ochrona języków ojczystych i promowanie wielojęzyczności ma ogromne znaczenie.
Program obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole obejmował i nadal obejmuje następujące działania:
- audycję informacyjną dla uczniów przedstawiającą początki tego święta
- gazetkę szkolną wyjaśniającą pojęcia, takie jak eufemizm, archaizm oraz promującą znajomość pierwszego zdania zapisanego w języku polskim:
„Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj”, XIII wiek
- konkurs Niezrównani, ale czy znani?
To projekt edukacyjny, którego celem jest promowanie wiedzy o wybitnych Polakach – patronach roku 2023 zgodnie z decyzją Sejmu RP. Chętni uczniowie wykonują plakaty prezentujące sylwetkę i osiągnięcia wybitnego twórcy lub artysty. Postaciami proponowanymi, wokół których koncentrować się będą wysiłki uczniów, są: Wisława Szymborska, Aleksander Fredro i Jan Matejko.
- wystawę niezwykle pomysłowych lapbooków klasy 5D poświęconych powieści F. H. Burnett pt. „Tajemniczy ogród”
- polonistyczny quiz dla odważnych z ekspertami w zakresie języka polskiego, czyli w sytuacji pytanego tym razem stanęli nauczyciele i trenerzy na tyle odważni, by odpowiadać na wylosowane pytania i poddać się surowej ocenie uczniów
- rozdawanie fiszek z poprawnymi zwrotami, takimi jak: w ogóle, sprzed, spoza, by już nie popełniać błędów językowych
- wystawę plakatów będących ilustracją najpopularniejszych polskich frazeologizmów, bo zdarza się, że zastanawiamy się, czy powiedzieć „mam twardy orzech do zgryzienia” czy też „mam ciężki orzech do zgryzienia”.
Podpowiadamy: tylko „mam twardy orzech do zgryzienia” jest poprawnie.
Mamy nadzieję, że wszystkie projekty realizowane przez polonistów w szkole uświadomią uczniom, że język polski – choć dla obcokrajowców niezwykle trudny – dla nas jest skarbem i bogactwem narodowym.
Poloniści uczący w SP 91 w Krakowie